2006-10-27

(BILDEN: Den är från scouternas dag i våras, på en kompis hår! kärlek!)

Köpte en jättefin kappa på Kappahl (fick en sån där fin "you look great-knapp"!), men är lite osäker på om jag ska behålla den. Måste prova med jeans, skor och normal tjocktröja. Var (och är fortfarande) iklädd mjukisbrallor, scoutkårtröjan och gympadojjor, men men. Sen köpte vi ett par vantar som matchade också, haha!

Köpte även julklapp till en kompis (det var rea och jag tror att hon blir glad ;D) och ett doftljus i julklapp till min mormor, (a). Det står "Mormor - Gud kunde inte vara överallt samtidigt, så han skapade dig" eller något sådant. Jag älskar min mormor, (h). Det luktar jättegott för övrigt! Till mig själv köpte jag en bok som handlar om en tjej som blir tvingad till sexuellt umgänge med kungen för att hennes familj ska få bra rykte, men när kungen tröttnar på henne ersätts hon av sin syster! Då bestämmer hon sig för att ta sitt liv och sitt öde i egna händer.. Tycker den låter bra, och den är tjock! Jag gillar tjocka böcker, då tar de inte slut så fort. Den heter "Den andra systern" tror jag.


Blir pasta carbonara till middag, gud vad mumsigt!


Spaghetti Carbonara
Ingredienser

Beräknat för 4 portioner
500 g spaghetti
1 msk salt
3 msk smör
2 msk olivolja
100 g sidfläsk
4 st äggulor
2 msk matlagningsvin
½ dl riven parmesanost
efter smak salt och peppar
2 kvistar persilja

Gör så här:
1. Häll ordenligt med vatten i pastakastrullen och ställ den på medelstark värme. Klipp fläsket i tunna skivor. Riv parmesanosten på en bit bakplåtspapper. Skär eller klipp persiljan i fina, små strimlor.
2. Lägg smör och olivolja i en liten stekpanna och sätt den på medelhög värme. När det börjar fräsa lite kan du lägga i fläsket. Rör om då och då medan du steker fläsket tills det fått fin guldbrun färg men inte är bränt. Häll i matlagningsvin och ställ stekpannan åt sidan.
3. Lägg en matsked salt i det kokande vattnet och lägg i pastan.
4. Dela på gulor och vitor, Vispa gulorna lite lätt. Lägg i den rivna osten, persiljan, en nypa salt och några ordentliga varv med pepparkvarnen. Vispa ihop.
5. Häll av vattnet och lyft över spaghettin med en spaghettislev ner i stekpannan. Häll i äggblandningen. Blanda om ordentligt. Ta några extra varv svartpeppar och riv lite extra parmesan över alltihop. Servera genast.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, Carbonara är så jädrans gott det också.

Jag gillar din blogg. Skulle vilja kommentera alla dina inlägg. I like it.
Kepp up the good work :D